Hakiki Tövbe’nin Merhaleleri

Hakiki Tövbe’nin Merhaleleri

Hakiki Tövbe’nin Merhaleleri: Kumeyl İbni Ziyad diyor ki; “Hz. Emiru’l Müminin Ali’ye (a.s), bir şahsın günah işledikten sonra, istiğfar etmesindeki sınır nedir?

   
Hakiki Tövbe’nin Merhaleleri    
Hakiki Tövbe’nin Merhaleleri:  Kumeyl İbni Ziyad diyor ki; “Hz. Emiru’l Müminin Ali’ye (a.s), bir şahsın günah işledikten sonra, istiğfar etmesindeki sınır nedir? Diye sordum.”
Hz. Emir (a.s): “Ey Kumeyl! İstiğfarın sınırı tövbedir.”
Kumeyl: “Bu kadar mı?”
Hz. Emir (a.s) : “Hayır”
Kumeyl: “Öyleyse İstiğfar nasıl olmalıdır?”
Hz. Emir (a.s): “Birisi günah işledikten sonra Estagfirullah derse, bu Tahriki İstiğfar’dır.”
Kumeyl: “Tahriki İstiğfar nasıldır?”
Hz. Emir (a.s): “Lafz ve dille sınırlı yapılan istiğfardır. Elbette o da, söylediği istiğfarın, gerçek ve hakikatle denk ve beraber olmasını isterse.”
Kumeyl: “Hakikat Nedir?”
Hz. Emir (a.s): “İstiğfarın hakikati, (kişi) kalben dinin nüktesini ve esprisini tasdik etsin, kendisinin gerçektende hata yaptığının kanısına varsın ve karar alsın ki, tövbe ettiği o günaha bir daha yönelmesin.”
Kumeyl: “Eğer böyle yaparsa tövbe ve istiğfarı yerine getirmiş olur mu?”
Hz. Emir (a.s): “Hayır.”
Kumeyl: “Öyleyse Kamil ve Eksiksiz istiğfar nedir?”
Hz. Emir (a.s): “İstiğfarın da merhaleleri vardır. Şöyle ki;
1-Geçmişten pişmanlık,
2-Günaha yönelmemek için karar almak,
3-Tövbe eden insanın boynundaki, günahtan kazanmış olduğu hakkı eda etmek,
4-İlahi hukuka ve terk olunmuş vacipleri eda etmek,
5-Günahın eseriyle bedende yer eden etlerin su olması, sonra derinin kemiklere yapışması ki, bu şekilde helal lokma ve malla tekrar etin yenilenmesi,
6-Günahtan nasıl lezzet aldıysa, aynı şekilde ibadetlerinde de eziyet ve zahmeti tatması gerekir.”

 (Tuhef-ul Ukul, s.139)

Google+ WhatsApp